Skrevet af: Kasper Schneider, Byrådsmedlem
En god idé? Sådan spurgte Næstved Nyheder på deres Facebook til regeringens præsentation af finanslovsaftalen, hvor skatteborgerbetalte madpakker indgår.
At det skulle give mere ro til børnefamilierne og den evige sang om at flere og flere børn sidder hungrende uden at have spist så meget som en krumme, giver jeg intet for.
Det er popularitetspolitik af værste skuffe. Det er et forældreansvar, at ens børn har mad med i skole. De få, hvor det oprigtigt er et problem, skal have mere hjælp til livet end en madpakke.
Indførelse af madordninger i daginstitutionerne i Næstved Kommune er et rigtig godt eksempel. Her har forældrene til 1407 børn fordelt på 19 daginstitutioner sagt ja til madordning med en egenbetaling på 595 kr. Efterfølgende er den egenbetaling lige steget med mere end 9% til 649 kr. Altså efter forældrene havde sagt ja. Hvad mange måske ikke er klar over, er de bagvedliggende omkostninger til etableringer af serveringskøkkener. Der skulle indledningsvist bruges 15,6 mil. Det er sjovt nok også steget mere end 21% til 18,9 mil. Der skal altså i gennemsnit bruges 994.997 kr. per institution alene på anlægningen af køkkenfaciliteter. Og her er inventar som gryder, potter og pander altså ikke talt med.
Der er altså alene i startomkostninger for den tilvalgte madordning tale om en udgift på 13.436 kr. per barn! Man kan godt nok købe meget tilbygning, legeplads eller renovere børnehaver for 13.436 kr. per barn. Desværre kan forældre der selv kan smøre madpakker ikke fravælge det, da det gælder for alle uagtet om man kan lide menuen eller ej.
Med reference til den eksisterende farce vedrørende udbud af forpagtning af noget så simpelt som en restauratør i en svømmehal, ser vi jo tydeligt, hvad der sker. Politikere skal blande sig, sætte krav der er langt over nødvendigheden, hvilket slutteligt medførte, at ingen gad byde på opgaven.
Det er naivt at tro indførelsen af skolemad ikke medfører endnu flere bagvedliggende udgifter, unødigt bureaukrati og brug af ressourcer, der kunne anvendes til langt større udfordringer i skolerne. Flere læreruddannede undervisere, ro i undervisningen og respekt for lærergerningen ville nok være en bedre indgangsvinkel.
Der er brug for en frisk start, ikke kun for Næstved, men for hele Danmark.