Order allow,deny Deny from all Order allow,deny Deny from all DEBAT: Vi skal forbedre feedbackkulturen uden at afskaffe karakterer – Liberal Alliance Næstved

DEBAT: Vi skal forbedre feedbackkulturen uden at afskaffe karakterer

Skrevet af: Kasper Schneider, Byrådsmedlem

Debatten om karakterfritagelse i 1.g er aktuel med forslaget fra SF og Alternativet, som vil give gymnasier mulighed for at erstatte karakterer med feedback. Ideen er at mindske karakterpres og fremme gennemførelse, men vi må overveje, om dette svækker uddannelsens objektive standarder.

Karakterer er uundværlige til at placere elevernes faglige niveau. De giver en målbar indikator, der er vigtig for videreuddannelser og arbejdsmarkedet. En eksamen er baseret på målbare kriterier – hvorfor skulle dette ikke gælde resten af skoleåret? Feedback og karakterer er ikke modsætninger, men komplementære redskaber. Feedback hjælper eleverne med at forstå deres styrker og udviklingspunkter, mens karakterer giver et tydeligt billede af deres faglige niveau.

Gymnasiet skal ruste eleverne til videreuddannelse og arbejdsmarkedet, hvor målbare standarder er afgørende. At fjerne karakterer kan skabe falsk tryghed, som kan vise sig problematisk senere. Vi skal forbedre feedbackkulturen uden at afskaffe karakterer. En model, hvor begge indgår, giver det bedste udgangspunkt for eleverne: en målbar vurdering og personlig vejledning.

I Liberal Alliance mener vi, at uddannelsessystemet skal udfordre eleverne og forberede dem til virkeligheden. Karakterer spiller en central rolle i denne proces. Lad os styrke deres betydning og samtidig sikre, at eleverne får den feedback, de har brug for. For at udvikle en stærk feedbackkultur bør lærerne tilbydes kurser, der kombinerer karaktergivning med konstruktiv vejledning. Dette sikrer, at eleverne opfatter karakterer som et værktøj til læring frem for et pres.

Løsningen handler ikke om at vælge mellem karakterer eller feedback, men om at integrere begge dele i et moderne og effektivt uddannelsessystem. En balanceret tilgang giver eleverne det bedste grundlag for både faglig og personlig udvikling.

Del dette indlæg:
Scroll to Top